Template project

avagy irányelvek a felhasználó-központú állami szolgáltatások létrehozásához

Magyarország közigazgatásának a digitalizációján dolgozni igazán nagy kihívás, különösen akkor ha az ember előtte csak a piacon dolgozott és érdekli, miként lehetne javítani az állami szolgáltatásokon, és hogyan lehet csökkenteni az emberek fájdalmain az állami ügyintézések során.

Magyarország közigazgatásának a digitalizációján dolgozni igazán nagy kihívás, különösen akkor ha az ember előtte csak a piacon dolgozott és érdekli, miként lehetne javítani az állami szolgáltatásokon, és hogyan lehet csökkenteni az emberek fájdalmain az állami ügyintézések során.

Ügyfél

DKF + Idomsoft

Tevékenység

Design kutatás, tanácsadás

Szerep

Service designer

Dátum

2022-23

01.

Probléma és a kiindulás

Probléma és a kiindulás

Probléma és a kiindulás

Itthon sajnos az állami szolgáltatások nem tudnak eleget tenni az állampolgári elvárásoknak. Ezt a kijelentést később megerősítették független európai és globális digitalizáció jelentések is, amelyekből az derült ki, hogy országunk a sereghajtók között kullog. Szerettük volna megérteni, hogy ennek mi az oka, valamint a skála másik oldalán lévők, a digitális bajnok országok minek köszönhetik sikereiket.

Itthon sajnos az állami szolgáltatások nem tudnak eleget tenni az állampolgári elvárásoknak. Ezt a kijelentést később megerősítették független európai és globális digitalizáció jelentések is, amelyekből az derült ki, hogy országunk a sereghajtók között kullog. Szerettük volna megérteni, hogy ennek mi az oka, valamint a skála másik oldalán lévők, a digitális bajnok országok minek köszönhetik sikereiket.

02.

Design kutatás

Design kutatás

Design kutatás

list item 01

list item 02

list item 03

list item 04

list item 05

list item 06

list item 06

03.

Szintetizálás

Szintetizálás

Szintetizálás

» Nincsenek meg a kellő kompetenciák » A fejlesztések mentén a felhasználói oldallal nem foglalkoznak » Vizuális tervezés helyett, szöveges műszaki leírást készítek » Hiányzik a szolgáltatói szemlélet » A projekt megvalósítási folyamatot bürokratikus és bonyolult » Hiányzik egy központi szereplő

» Nincsenek meg a kellő kompetenciák » A fejlesztések mentén a felhasználói oldallal nem foglalkoznak » Vizuális tervezés helyett, szöveges műszaki leírást készítek » Hiányzik a szolgáltatói szemlélet » A projekt megvalósítási folyamatot bürokratikus és bonyolult » Hiányzik egy központi szereplő

» Nincsenek meg a kellő kompetenciák » A fejlesztések mentén a felhasználói oldallal nem foglalkoznak » Vizuális tervezés helyett, szöveges műszaki leírást készítek » Hiányzik a szolgáltatói szemlélet » A projekt megvalósítási folyamatot bürokratikus és bonyolult » Hiányzik egy központi szereplő

04.

Megoldás

Megoldás

Megoldás

Kutatásainkra alapozva több szemléletformáló előadásokat tartottunk az alábbi témákban

» Az állam a legnagyobb szolgáltató
» Desi élmezőny országainak közös jellemzői
» Az angol GDS bemutatása
» Piaci projektfejlesztési folyamatot és benne a lévő szerepek
» Designeri eszköztár discovery és delivery szakaszok mentén
» Az életesemény alapú szolgáltatások megközelítése

Az előadásokból később szakmai tanácsadás lett és igyekeztünk a Digitális Állampolgárság Programban a felhasználó központú személetet támogatni.

"Magyarországon át kell helyeznünk a hangsúlyt a technológiai modernizációról az állampolgári elvárásoknak való megfelelésre."

05.

Eredmények

Eredmények

Eredmények

» Digitális Állampolgárság Program sikeres előkészítése
» Életesemény logika elterjesztése
» Létre jött a Digitális Szolgáltató Központ
» A szolgáltatás tervezési sztenderdek publikálásra kerültek
» A közigazgatásban dolgozó designerek száma exponenciálisan megnőtt
» Elindult a DÁP mobil alkalmazás megtervezése

A valós helyzet az itt leírtaktól persze sokkal bonyolultabb és olyan problémákra nem tért ki mint a változásra való hajlam hiánya, az as-is pontos értése, és az érdekellentétek miatt nem megvalósult további kutatások. Mégis igyekeztem a dolgokat pozitív oldalról bemutatni. A rendszer szintű változás elérése mindig nehéz feladat, de talán az első lépést sikerült a jó irányba megtenni.

A valós helyzet az itt leírtaktól persze sokkal bonyolultabb és olyan problémákra nem tért ki mint a változásra való hajlam hiánya, az as-is pontos értése, és az érdekellentétek miatt nem megvalósult további kutatások. Mégis igyekeztem a dolgokat pozitív oldalról bemutatni. A rendszer szintű változás elérése mindig nehéz feladat, de talán az első lépést sikerült a jó irányba megtenni.

Vissza a főoldalra