Services.gov.hu

avagy irányelvek a felhasználó-központú állami szolgáltatások létrehozásához

Magyarország közigazgatásának a digitalizációján dolgozni igazán nagy kihívás, különösen akkor ha az ember előtte csak a piacon dolgozott és érdekli, miként lehetne javítani az állami szolgáltatásokon, és hogyan lehet csökkenteni az emberek fájdalmain az állami ügyintézések során.

Magyarország közigazgatásának a digitalizációján dolgozni igazán nagy kihívás, különösen akkor ha az ember előtte csak a piacon dolgozott és érdekli, miként lehetne javítani az állami szolgáltatásokon, és hogyan lehet csökkenteni az emberek fájdalmain az állami ügyintézések során.

Ügyfél

DKF + Idomsoft

Tevékenység

Design kutatás, tanácsadás

Szerep

Service designer

Dátum

2022-23

01.

Probléma és a kiindulás

Probléma és a kiindulás

Probléma és a kiindulás

Itthon sajnos az állami szolgáltatások nem tudnak eleget tenni az állampolgári elvárásoknak. Ezt a kijelentést később megerősítették független európai és globális digitalizáció jelentések is, amelyekből az derült ki, hogy országunk a sereghajtók között kullog. Szerettük volna megérteni, hogy ennek mi az oka, valamint a skála másik oldalán lévők, a digitális bajnok országok minek köszönhetik sikereiket.

Itthon sajnos az állami szolgáltatások nem tudnak eleget tenni az állampolgári elvárásoknak. Ezt a kijelentést később megerősítették független európai és globális digitalizáció jelentések is, amelyekből az derült ki, hogy országunk a sereghajtók között kullog. Szerettük volna megérteni, hogy ennek mi az oka, valamint a skála másik oldalán lévők, a digitális bajnok országok minek köszönhetik sikereiket.

02.

Design kutatás

Design kutatás

Design kutatás

Szakértői interjúk

Workshopok (Lean Inseption)

Desk research

Szereplők és folyamatok megismerése

03.

Szintetizálás

Szintetizálás

Szintetizálás

» Nincsenek meg a kellő kompetenciák » A fejlesztések mentén a felhasználói oldallal nem foglalkoznak » Vizuális tervezés helyett, szöveges műszaki leírást készítek » Hiányzik a szolgáltatói szemlélet » A projekt megvalósítási folyamat bürokratikus és bonyolult » Hiányzik egy központi szereplő

» Nincsenek meg a kellő kompetenciák » A fejlesztések mentén a felhasználói oldallal nem foglalkoznak » Vizuális tervezés helyett, szöveges műszaki leírást készítek » Hiányzik a szolgáltatói szemlélet » A projekt megvalósítási folyamat bürokratikus és bonyolult » Hiányzik egy központi szereplő

» Nincsenek meg a kellő kompetenciák » A fejlesztések mentén a felhasználói oldallal nem foglalkoznak » Vizuális tervezés helyett, szöveges műszaki leírást készítek » Hiányzik a szolgáltatói szemlélet » A projekt megvalósítási folyamat bürokratikus és bonyolult » Hiányzik egy központi szereplő

04.

Megoldás

Megoldás

Megoldás

Kutatásainkra alapozva több szemléletformáló előadást tartottunk az alábbi témákban

» Az állam a legnagyobb szolgáltató
» Desi élmezőny országainak közös jellemzői
» Az angol GDS bemutatása
» Piaci projektfejlesztési folyamat és a benne lévő szerepek
» Designeri eszköztár discovery és delivery szakaszok mentén
» Az életesemény alapú szolgáltatások megközelítése

Az előadásokból később szakmai tanácsadás lett és igyekeztünk a Digitális Állampolgárság Programban a felhasználó-központú személetet támogatni.

"Magyarországon át kell helyeznünk a hangsúlyt a technológiai modernizációról az állampolgári elvárásoknak való megfelelésre."

05.

Eredmények

Eredmények

Eredmények

» Digitális Állampolgárság Program sikeres előkészítése
» Életesemény logika elterjesztése
» Létre jött a Digitális Szolgáltató Központ
» A szolgáltatás tervezési sztenderdek publikálásra kerültek
» A közigazgatásban dolgozó designerek száma exponenciálisan megnőtt
» Elindult a DÁP mobil alkalmazás megtervezése

A valós helyzet az itt leírtaktól persze sokkal bonyolultabb és olyan problémákra nem tért ki mint a változásra való hajlam hiánya, az as-is pontos értése, és az érdekellentétek miatt nem megvalósult további kutatások. Mégis igyekeztem a dolgokat pozitív oldalról bemutatni. A rendszerszintű változás elérése mindig nehéz feladat, de talán az első lépést sikerült a jó irányba megtenni.

A valós helyzet az itt leírtaktól persze sokkal bonyolultabb és olyan problémákra nem tért ki mint a változásra való hajlam hiánya, az as-is pontos értése, és az érdekellentétek miatt nem megvalósult további kutatások. Mégis igyekeztem a dolgokat pozitív oldalról bemutatni. A rendszerszintű változás elérése mindig nehéz feladat, de talán az első lépést sikerült a jó irányba megtenni.

Vissza a főoldalra